Ks. Grzegorz Ułamek o Dzięki Ci Panie – Msza o Miłosierdziu

Opublikowano przez : 29 Sie 2013 w Recenzje | 0 komentarzy

Dzięki Ci Panie, Msza o Miłosierdziu

„…On nas uzdalnia do przekazywania Jego Darów. To On daje nam Miłość, On wszystkich nas kocha, On jest źródłem naszej wiary i nadziei, wszyscy jesteśmy w Jego ramionach. Wystarczy rozejrzeć się dokoła, pozwolić Mu otworzyć sobie oczy, posłuchać Jego głosu, odpowiedzieć Mu «tak». Po spotkaniu z Nim nikt nie pozostaje już więcej tym, kim był”. (Paweł Bębenek).

Dzięki Ci Panie – Msza o Miłosierdziu – to płyta Pawła Bębenka, młodego krakowskiego kompozytora, śpiewaka, dyrygenta i animatora życia muzycznego, związanego ze środowiskiem dominikańskim, który od 1990 roku zajmuje się muzyką liturgiczną. W 1993 rozpoczął pracę z zespołem muzyki dawnej Bractwo Lutni, współpracuje z wieloma znakomitymi muzykami, m.in. z Marcinem Bornusem-Szczycińskim i braćmi Pospieszalskimi. Paweł nie tylko uległ – jak wielu innych – fascynacji pięknem Liturgii sprawowanej u krakowskich dominikanów, ale i czynnie się włącza w jej tworzenie. Rola Bębenka w tym procesie „odnowy” śpiewu kościelnego jest znacząca, gdyż należy do on grona nielicznych kompozytorów doskonale radzących sobie z napięciem między majestatem Boga a naszą nieumiejętnością oddawania Mu chwały. Pracując nad swymi kompozycjami i aranżacjami, Paweł nadaje muzyce funkcję ważniejszą niż tylko użytkowa: czyni z niej autentyczną i szczerą modlitwę, do której zaprasza uczestników Liturgii. Jego utwory są znane i wykonywane w całej Polsce, dlatego postanowił je zebrać, ujednolić i zaprezentować w tym płytowym projekcie. Wrażliwość na Piękno i Dobro, swoiste zaproszenie do szukania i poznania Prawdy, Drogi i Życia słychać w każdym utworze tej płyty. Nie sposób zatrzymać Boga dla siebie, nie sposób dla siebie zatrzymać „Bożych Dźwięków”. „Liturgia – mówi Paweł – nie jest miejscem i czasem na eksperymenty, jest spotkaniem żywych ludzi z żyjącym Bogiem”. Każda Liturgia warta jest dobrej oprawy, ma fascynować, bo „fascynujący jest sposób, w jaki Pan Bóg z nami rozmawia”. Liturgia musi być także spotkaniem z pięknem – także z pięknem muzyki, co doskonale zostało uchwycone w „bębenkowych” utworach. W tym, co zaproponował Paweł, widać ogromną troskę o Liturgię i świadomość jej istoty. Warto zwrócić uwagę na dobór tekstów, które przy pomocy muzyki wyrażają prostotę i głębię, świeżość i historię oraz w cudowny sposób podkreślają dostojeństwo, powagę i wiarę Kościoła. Kompozycje Pawła, układ płyty i koncepcja oprawy muzycznej Liturgii, której jest autorem – to prawdziwe antidotum na liturgiczny kicz, którego obecnie mamy bardzo dużo. „Instrumentaliści też potrafią się modlić, grając na swoich instrumentach” – mówi kompozytor. Subtelne i nie drażniące wykorzystanie instrumentów na tym krążku dowodzi, że ich grę można i należy umiejętnie wpleść w liturgię. Do Boga przyciąga to, co „autentyczne, piękne, dobre, tak jak dobry jest Bóg, który nas tym wszystkim obdarował”. Muzyka z tej płyty jest mocno osadzona w tradycji Kościoła i jednocześnie tchnie wielką świeżością odnowy liturgicznej.

Na krążku usłyszymy 12 kompozycji Pawła: Przyjdź Duchu Święty, Jezu Ufam Tobie, Kyrie eleison, Skosztujcie i zobaczcie (Psalm 34), Czym się Panu odpłacę (Psalm 116), Sanctus, Agnus Dei, Witaj Pokarmie, Dzięki Ci Panie (Communio), O Salutaris Hostia, Niechaj Cię Panie wielbią… (Psalm 145), Aniele Boży i znany utwór Zbliżam się w pokorze w harmonizacji kompozytora. Wykonawcami tych utworów jest Zespół Liturgicznej Muzyki Dawnej i Tradycyjnej „Perfugium”, od blisko ośmiu lat związany z krakowskim klasztorem Ojców Dominikanów, duszpasterstwem „Przystań” i kościołem św. Marka w Krakowie, gdzie raz w tygodniu przygotowuje oprawę Mszy Świętej. Tworzą go muzycy grający na co dzień w różnych zespołach, wykonujących m.in. muzykę dawną, oraz studenci krakowskiej Akademii Muzycznej. Wydawcą płyty jest Edycja św. Pawła i dlatego najłatwiej zamówić ją na www.edycja.pl.

Ks. Grzegorz Ułamek

close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconOdwiedź mój blogOdwiedź mój blog